بهترین روش های بازاریابی از طریق ایمیل

بهترین روش های بازاریابی از طریق ایمیل

بازاریابی از طریق ارسال ایمیل‌های تجاری یا همان به اصطلاح «ایمیل مارکتینگ» یکی از بهترین شیوه‌های بازاریابی در فضای اینترنت است. از زمان ابداع اولین ایمیل در سال 1971 تا به امروز، ایمیل مارکتینگ دستخوش تغییر و تحولات گوناگونی شده است. با این حال اکنون و با گذشت 46 سال از آن تاریخ، ایمیل به عنوان یک راهکار اصلی در رساندن پیام شرکت‌ها به سمع و نظر مخاطبان، به خوبی نقش‌آفرینی می‌کند.

بر خلاف نظر برخی که معتقدند ایمیل به سمت مرگ و زوال پیش می‌رود، شاید شگفت‌انگیز باشد که بدانید بررسی‌های اخیر خلاف این مدعا را ثابت می‌کند و تاکید دارد بر این که در سال جاری ایمیل، پلتفرم غالب در مبادلات تجاری بوده و حتی بیش از شبکه‌های اجتماعی توانسته اثرگذار باشد.

به عبارت دیگر هنوز که هنوز است ایمیل توانسته لقب ارزشمند «محبوبترین کانال خصوصی برای ارتباطات شرکت‌ها با مشتریان (B2C) و شرکت‌ها با شرکت‌ها (B2B)» را کماکان حفظ کند. این بدان معناست که بازاریاب‌ها و مدیران سازمان‌ها می‌توانند همچون گذشته، از ایمیل نهایت استفاده را ببرند.

البته همان طور که در بالا اشاره شد، دنیای اینترنت با سرعت زیادی در حال تغییر است و دامنه این تغییرات شامل بازاریابی ایمیلی نیز شده است. به همین دلیل در استفاده از ایمیل مارکتینگ چند اشتباه رایج وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:


ناتوانی در جلب توجه کاربر

مطالعات اخیر مهر تاییدی است بر این ادعای قدیمی که وب‌سایت‌ها و کلاً تبلیغات اینترنتی، زمان بسیار کمی برای جلب نگاه کاربر در اختیار دارند. امروزه سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و انواع اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مغز کاربران را در برابر بمبارانی از اطلاعات قرار می‌دهند و باعث شده‌اند قدرت تمرکز انسان‌ها کاسته شود. در واقع بازه زمانی تمرکز انسان‌ها از 12 ثانیه در سال 2000 به 8 ثانیه در سال 2015 کاهش یافته است.جالب اینجاست که بازه زمانی ماهی‌های قرمز 9 ثانیه است؛ یعنی فقط یک ثانیه بیشتر از ما آدمیزادها! 

خب، این چه ربطی به بازاریابی ایمیلی دارد؟ ربطش این است که در ایمیل‌های خود باید به شیوه‌های مختلف و خلاقانه بتوانید نگاه کاربران را به سمت خود بکشانید. مثلاً از طریق طراحی عنوان مناسب، استفاده از اِلِمان‌های تصویری و هزار فوت و فن دیگر.


دقت بسیار زیاد فیلترهای اسپم

امروزه توانایی فیلترهای خودکار اسپم برای شکار پیام‌های شرکتی و تبلیغاتی بسیار تقویت شده است. این روند از یک سو نشان می‌دهد که کاربران به طور فزاینده‌ای مایل به تامین امنیت سایبری خود هستند و از سوی دیگر فناوری‌های فیلترینگ بیش از پیش توانمند شده‌اند. متاسفانه برای مقابله با این معضل کار چندانی از دست شما بر نمی‌آید اما اگر ایمیل شما مشابه یک اسپم نباشد، احتمال این که از فولدر اسپم سر در نیاورد بسیار است. هر چند این فرمول، خیلی بدیهی و ساده به نظر می‌رسد ولی در ورای آن فلسفه عمیقی نهفته است.


پیچیدگی روزافزون

پیچیدگی فزاینده طراحی وب‌سایت‌ها همچنان ادامه دارد و ایمیل هم از این وضعیت بی‌نصیب نمانده است، هر چند سعی کرده کمابیش به همان سبک و سیاق سنتی خودش وفادار بماند. به همین دلیل ساخت ایمیل‌های چشمگیر و جذاب دشوارتر شده است. برای مقابله با این وضعیت، باید سعی کنید در کانون توجه مخاطب قرار بگیرید؛ چگونه؟ مثلاً از طریق شخصی‌سازی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.


عام بودن

یکی از بهترین راه‌های حفظ ارتباط با مشترکین، تولید محتواهای خاص و انحصاری است. چیزهایی مثل پیشنهاد دسترسی ویژه به یک ویدیو، وبینار، پژوهش، دوره آزمایشی رایگان و ... یا هر نوع محتوای دیگری که توسط برند شما تولید می‌شود. هدف این است: به کاربران‌تان چیزی عرضه کنید که در دسترس همگان نیست.


شخصی‌سازی

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم شخصی‌سازی ایمیل‌ها (Personalization) بهترین شیوه برای مقابله با هر چهار مشکل فوق است. حال می‌رسیم به سوال اصلی، که شخصی‌سازی ایمیل به چه معنی است؟

یک ایمیل شخصی‌شده به ایمیلی گفته می‌شود که گویی فقط برای همین گیرنده طراحی و نوشته شده است، یعنی در طراحی و واژه‌پردازی آن، به علایق کاربر پرداخته شده است (البته در ابتدا ارسال‌کننده باید از علایق مخاطب خبر داشته باشد)

یعنی فرستنده می‌داند که کاربر به چه چیزهایی نیاز دارد، به چه چیزهایی علاقمند است و از چه چیزهایی متنفر و گریزان. «تمرکز بر روی آن چیزی که برای کاربران بیشترین مفهوم را دارد» و نیز «مرتبط کردن عنوان ایمیل با خواسته مصرف‌کنندگان»، دو بخش مهم و اصلی شخصی‌سازی ایمیل‌ها به شمار می‌رود. البته شاید به دست آوردن این مقدار از اطلاعات ریز و تفصیلی قدری ناممکن به نظر برسد ولی امروزه و به یُمن فناوری‌های مدرن از جمله «یادگیری ماشینی» این کار شدنی است.

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ایمیل از قبیل MailChimp نیز در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارند ولی نکته مهم این است که همه اینها به هر حال ماشینی و مصنوعی است و از حس انسان بودن قدری دور است. یعنی به هر حال گیرنده می‎فهمد که این ایمیل توسط یک انسان ارسال نشده و پشت آن ربات و نرم‌افزارهای هوشمند و یا دیگر چیزهای مجازی قرار دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که حتی‌المقدور ایمیل‌ها را با واژگان خودتان شخصی کنید.

درج آدرس و شماره تلفن شرکت، قرار دادن امضای شخصی در پایان متن و فراهم آوردن راهی برای درخواست لغو دریافت ایمیل از جمله این ترفندهاست.

پس دفعه بعد در ایمیل‌های تجاری‌تان از ترفندهای شخصی‌سازی استفاده کنید و آثار مثبت آن را مشاهده نمایید.